Smartphones zijn hét digitale gebruiksvoorwerp van deze eeuw. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone. Zowel jong als oud heeft wel bijgedragen aan deze ontwikkeling. Overal waar je kijkt zijn dan ook wel smartphones te zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wanneer je in de bus of de trein zit. Hier zit het merendeel van de mensen wel op hun mobiel of haalt deze enkele keren tevoorschijn.

Helaas zijn er ook locaties waar een telefoon beter niet gebruikt kan worden. Zo wordt er door scholieren ook vaak op school gebruik gemaakt van de smartphone. Niet alleen kan dit storend zijn voor anderen, ook tegenover de leraar of lerares is dit erg asociaal. Ook tijdens sociale momenten met de familie of vrienden kan smartphonegebruik asociaal overkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van het toestel tijdens het eten.

Toch is dit nog niet het grootste negatieve effect van de smartphone dat naar boven komt. Het is nog veel erger als de veiligheid van de gebruiker of van anderen geschaad wordt. De grootste bijdrage aan dit probleem komt door het smartphonegebruik in het verkeer.

Voetgangers

De eerste gebruiksgroep die deelneemt aan het verkeer zijn voetgangers. Soms is het zo dat voetgangers tijdens het lopen bezig zijn met de telefoon. Hierdoor hebben ze minder aandacht voor hun omgeving. Het kan dan voorkomen dat ze tegen andere mensen of tegen een object botsen. Erger is dat, terwijl ze niet volledig bewust van hun omgeving zijn, een straat overgestoken word. Wanneer er gedacht wordt dat er veilig overgestoken kan worden, maar er toch een (brom)fietser, scooter of auto aankomt, dan kan dit voor vervelende situaties zorgen. In het beste geval kan het aankomende verkeer nog op tijd stoppen, maar deze zullen hoogstwaarschijnlijk erg geschrokken zijn. Erger is het wanneer het aankomend verkeer alleen nog maar kan uitwijken waardoor ze een object raken of een gevaar voor andere weggebruikers worden. Ook kan het natuurlijk zijn dat het te laat is om te reageren, hierbij zal de voetganger worden aangereden.

(brom)fietsers en scooters

Een tweede groep die besproken zal worden is (brom)fietsers en scooters. Voor deze deelnemers aan het verkeer geldt eigenlijk bijna hetzelfde als voor de voetgangers, alleen is er door de hoge snelheid meer kans op grotere schade. Wanneer een fietser iemand aanrijdt doordat hij of zij bezig is op de telefoon, dan kan dit grotere gevolgen hebben voor het slachtoffer. Zeker wanneer een scooter bij het ongeval betrokken is, is er vaker sprake van grotere schade. Dit geldt voor zowel schade aan objecten en letselschade.

Auto’s, bussen en dergelijke

De laatste groep die besproken worden zijn bestuurders van motorvoertuigen zoals auto’s, bussen en motors. Buschauffeurs zullen niet vaak actief zijn op hun toestel omdat ze hiermee het risico lopen om hun baan te verliezen. Ook voor motorrijders is het ongebruikelijk om de telefoon er bij te pakken. Helaas komt het bij automobilisten wel vaker voor dat een smartphone wordt gebruikt achter het stuur. Uit een artikel op NOS.nl blijkt dat de kans op een ongeluk door het gebruik van een telefoon achter het stuur tien keer zo hoog wordt.

In bewoonde buurten is het gevaarlijk om een smartphone te gebruiken achter het stuur omdat hierdoor de kans groter wordt op een aanrijding met een fietser of voetganger. Hierbij is er een kans op letselschade voor het slachtoffer. Op grotere wegen of zelfs snelwegen is het natuurlijk ook heel gevaarlijk om een toestel tijdens het rijden te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan botsingen omdat een auto niet doorheeft dat zijn voorganger hevig aan het remmen is. Hierbij zijn niet alleen de bestuurders in gevaar, maar ook anderen inzittenden van beiden auto’s. In het beste geval komen beide partijen enkel weg met schade aan de auto.

De afgelopen tien jaar is de smartphone ontzettend populair geworden. Waar tien jaar geleden nog bijna niemand een smartphone had, heeft tegenwoordig bijna iedereen er wel een. Niet gek, want een mobiele telefoon maakt het hedendaagse leven een stuk gemakkelijker. Denk er bijvoorbeeld aan dat je even snel iets wilt opzoeken. Hiervoor hoef je nu niet meer helemaal meer de computer op te starten of een boek erbij te pakken, via de smartphone zit je binnen enkele seconden op het internet waar alles te vinden is. Ook het reserveren van een restaurant, een vakantie boeken of het laatste nieuws bekijken is via de smartphone eenvoudig te realiseren.

Toename smartphonegebruik

Zoals eerder gesteld heeft tegenwoordig bijna iedereen wel een smartphone tot zijn of haar beschikking. Vooral onder jongere is de mobiele telefoon erg populair, maar ook bijna elke volwassenen heeft wel een smartphone. Zelfs ouderen hebben tegenwoordig steeds vaker een smartphone.

Het is niet alleen zo dat er meer en meer mobiele telefoons in het bezit zijn van de mensen, ook het gebruik is flink toegenomen. Vaak is het zo dat bij het wakker worden de telefoon al wordt gepakt. Ook vlak voor het slapen zijn veel mensen nog actief bezig op de mobiele telefoon. Overdag wordt er op bijna alle mogelijke momenten wel gebruik gemaakt van de smartphone. Of iemand nou pauze heeft, ergens moet wachten, in de bus zit of thuis is, bijna overal wordt de mobiele telefoon erbij gepakt als er de kans is.

Gevolgen

Met de sterke toename van de mobiele telefoons in gebruik is het ook niet gek dat steeds meer mobiele telefoons kapot gaan. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat iemand tijdens het fietsen de mobiel aan het gebruiken is. Door een onverwachtse hobbel in de weg kan het toestel uit de hand schieten. Hierdoor kan de telefoon zowel intern als extern beschadigd raken. Ook binnenshuis heeft de mobiele telefoon het vaak zwaar te verduren. Een val van de trap of het stoten van de mobiel tegen de muur kan vervelende gevolgen hebben voor de mobiel. Zo kan bijvoorbeeld het scherm zijn gebarsten of de behuizing compleet beschadigd zijn geraakt.

Ook waterschade is veel voorkomend. Vaak komt het voor dat mensen de mobiel meenemen terwijl ze gaan douchen. Deze leggen ze dan ergens in de badkamer tijdens het douchen. Echter is het zo dat waterdamp al genoeg kan zijn om interne schade te veroorzaken. Ook een flinke regenbui of een glas water dat over de mobiel heen valt kan vervelende gevolgen hebben voor de mobiel.

Tweedehands toestellen

In sommige van de gevallen laat de bezitter van de gebroken telefoon het toestel repareren. Ook komt het regelmatig voor dat diegene een nieuwe telefoon koopt en de oude, kapotte mobiel doorverkoopt aan een reparatiebedrijf. Bij dit bedrijf knappen ze de mobiel op en verkopen ze ‘m door aan een nieuwe gebruiker. Volgens een artikel op NOS.nl gebaseerd op verschillende onderzoeken wordt de doorverkoop van opgeknapte telefoons steeds populairder. Amerikaanse marktonderzoeker IDC voorspelt bijvoorbeeld dat de markt voor opgeknapte smartphones blijft groeien. In 2015 werden er wereldwijd al 81 miljoen opgelapte toestellen verkocht. In 2020 wordt er voorspelt dat dit aantal maar liefst oploopt tot 223 miljoen. De reden van deze toename is dat consumenten niet het nieuwste van het nieuwste hoeven te hebben. Vaak zijn gerepareerde mobieltjes nog goed te gebruiken. Ook zijn deze gerepareerde toestellen natuurlijk een stuk goedkoper dan een nieuwe smartphone.

De groei in de verkoop van gerepareerde apparaten geldt niet alleen voor smartphones. Ook laptops en pc’s vallen binnen deze groei. Een dergelijke bedrijf dat kapotte mobiele telefoons opkoopt en opknapt is de Smartphone Koning. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het repareren van mobiele telefoons. Wanneer een klant de reparatie te duur vindt of liever een nieuw toestel koopt dan kopen ze bij dit bedrijf met alle plezier de kapotte smartphone. Deze zal dan opgeknapt worden en opnieuw worden aangeboden.

Schade aan de smartphone komt in vele vormen voor. Er zijn erg veel mogelijkheden waarop de smartphone kapot kan gaan. Er zijn twee groepen te onderscheiden. Deze zijn interne en externe schade. Binnen deze twee hoofdgroepen zijn verschillende subgroepen te onderscheiden. Deze zullen per hoofdgroep besproken worden. Allereerst zal er op externe schade worden ingegaan, daarna op interne schade. Ten slotte zal er nog kort worden ingegaan op hoe schade verholpen kan worden.

Externe schade

Externe schade zijn alle soorten schade die aan de buitenkant van de mobiel voorkomen. De twee meest voorkomende soorten schadeoorzaken die externe schade veroorzaken zijn valschade en stootschade. Deze zullen verder worden besproken.

Valschade

Allereerst is er valschade. Een gebruiker van een telefoon kan per ongeluk zijn of haar toestel van de trap af laten vallen binnenshuis waardoor er externe schade ontstaat. Soms is een kleine val zelfs al genoeg doordat de mobiel ongelukkig op bijvoorbeeld een van de hoekpunten valt. De meest voorkomende soort schade is schade aan het scherm. Krasjes op het scherm heeft haast iedereen wel, maar ook barsten komen relatief vaak voor. Soms is zo’n barstje niet zo hinderlijk en is het toestel nog prima te gebruiken. Echter kan het ook zo zijn dat het scherm volledig gebroken is en de smartphone onbruikbaar raakt.

Ook kan de behuizing van de mobiel zelf worden beschadigd. De lak kan er bijvoorbeeld af gaan of kleine stukjes breken af door een harde val. Ook knoppen of toetsen kunnen door de val beschadigd raken en het hierdoor niet meer doen.

Stootschade

Door het stoten van de mobiel kan het exterieur van de mobiel ook beschadigd raken. Afhankelijk van welk deel van de mobiel ergens tegenaan wordt gestoten zal bepalen waar de schade is opgelopen. Als de zijkant van een mobiel ergens tegenaan stoot kan dit in schade resulteren aan de behuizing van de mobiel. Wanneer het scherm ergens tegenaan stoot kan deze beschadigd raken. Wederom kunnen ook knoppen en toetsen het begeven door een harde klap.

Interne schade

Interne schade is schade aan de binnenkant van de mobiel. De oorzaken van de schade zullen in twee groepen worden onderverdeeld. Deze twee groepen zijn stoot- en valschade en waterschade. Er wordt geen rekening gehouden met doorbranden van de mobiel door bijvoorbeeld de oplader omdat dit veelal een productiefout blijkt te zijn.

Stoot- en valschade

Wanneer een mobiel ergens hard tegenaan wordt gestoten of ongelukkig valt, kan het zo zijn dat er intern het een en ander kapot gaat. Zo kan het touchscreen bijvoorbeeld stoppen met werken of is de camera of microfoon intern beschadigd. Ook kan het zo zijn dat een contactje binnenin de mobiel beschadigd raakt en hierdoor de mobiel in zijn geheel niet meer goed werkt.

Waterschade

Water, of vocht in het algemeen, is een van de grootste veroorzakers van interne schade. Het hoeft niet per se zo te zijn dat de mobiel in een bad of een wc valt of dat er een glas drinken op valt, ook waterdamp afkomstig van bijvoorbeeld de douche kan de mobiel intern beschadigen. Door waterschade is het vaak zo dat de mobiel niet meer aan gaat of wel aan gaat, maar niet goed meer werkt.

Wat te doen bij schade?

Of het nou gaat om externe of interne schade, beiden kunnen het gebruiksgemak van de smartphone flink doen afnemen als de mobiel überhaupt nog wel werkt. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel bedrijven die bijna elke soort schade wel weten te verhelpen. Zo is er bijvoorbeeld de Smartphone Koning. De ervaren werklieden van dit bedrijf zijn gespecialiseerd in het repareren van mobiele telefoons. Of vallen, stoten of water nou de oorzaak is van de schade, voor bijna elke soort schade is wel een oplossing te bedenken om de mobiel te redden.

De afgelopen jaren is het smartphonegebruik sterk toegenomen. Het is namelijk zo dat er met de mobiele telefoon steeds meer mogelijk is. Op het begin van het mobieltjestijdperk konden we er enkel mee bellen, sms’en en hooguit een simpel spelletje als ‘snake’ op spelen. Tegenwoordig is er bijna niks meer te bedenken dat niet meer mogelijk is met de mobiele telefoon. Allereerst was het een grote vooruitgang dat het internet te bereiken was via de smartphone. Dit was natuurlijk allereerst via een draadloos netwerk binnenshuis. Tegenwoordig is overal het internet te bereiken. De meerderheid van de smartphonegebruikers heeft een mobiel abonnement waarin dataverbruik is meegenomen. Hierdoor is het internet waar dan ook bereikbaar. De bereikbaarheid van het internet neemt natuurlijk een groot aantal mogelijkheden met zich mee waarvoor het toestel te gebruiken is.

Helaas heeft de toename van het smartphonegebruik ook een aantal negatieve kanten. Een van deze negatieve kanten is dat de mens veel minder sociaal is dan voorheen. Vooral jongeren zijn erg afhankelijk van de smartphone. Vanaf het moment dat ze wakker worden tot aan het moment dat ze gaan slapen zijn ze vrijwel constant bezig op hun mobiele telefoon. Zeker ’s avonds kan dit intensieve smartphonegebruik negatieve effecten vertonen. Een van deze negatieve effecten is bijvoorbeeld dat  de nachtrust van de smartphonegebruikers kwalitatief afneemt.

Niet alleen de jongeren zijn erg actief bezig op de mobiele telefoon, ook ouderen pakken veel vaker hun toestel erbij. Uit recent onderzoek uitgevoerd door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, adviesraad Voortgezet Onderwijs en studenten van de TU Delft, uitgewerkt op nu.nl,  blijkt bijvoorbeeld dat zo’n 38 procent van de jongeren er last van heeft dat hun ouders zo vaak op hun mobiel zitten. Wat er bijvoorbeeld gebeurt is dat de ouders niet op hun kinderen reageren. Hierdoor pakken de jongeren ook weer vaker de smartphone erbij.

Niet alleen binnenshuis, maar ook buitenshuis neemt het gebruik van de mobiele telefoon toe. Deels is dit onschuldig, maar in sommige gevallen kan het ook erg gevaarlijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan smartphonegebruik bij deelname aan het verkeer. Als een bestuurder van een auto op zijn of haar mobiel zit tijdens het rijden, dan is diegene veel minder oplettend en gefocust op het verkeer en wat er om hem of haar heen gebeurt. Dit kan dan ook tot verkeersongelukken leiden. In het beste geval is er enkel sprake van schade aan objecten zoals andere auto’s, maar gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden resulteert ook regelmatig in een aanrijding met een persoon of een andere rijdende auto waarbij mensen gewond raken.

Een ander negatief aspect aan de vooruitgang van de mobiele telefoon is dat deze veel kwetsbaarder is geworden voor mogelijk schade. Wanneer een mobiel bijvoorbeeld valt, is de kans redelijk groot dat er iets kapot is gegaan. Het scherm van de telefoons van tegenwoordig is een van de onderdelen dat het vaakst kapot gaat.

Gelukkig zijn er veel reparatiecentra die gespecialiseerd zijn op het gebied van smartphones. Een dergelijk bedrijf dat goed met smartphones overweg kan is de Smartphone Koning. Tegenwoordig kan bijna elk soort schade wel gerepareerd worden. Of het nou gaat om een gebroken scherm, kapotte knoppen of interne waterschade, bijna alles is te verhelpen.

 

De mobiele telefoon is een van de meest gebruikte technologische voorwerpen van de hedendaagse dag. Door de Smartphone is het mogelijk om ontzettend veel dingen snel en eenvoudig te doen zonder dat een ander apparaat aangezet moet worden. Omdat iedereen zijn of haar mobiel overal mee naar toe neemt is dit dan ook een groot voordeel. Stel je zit in de bus of de trein en je bedenkt je dat je die avond naar de film wilt. Met je smartphone kan je dan eenvoudig op het internet zoeken welke films er draaien bij de bioscopen bij je in de buurt. Vervolgens kan je simpelweg online reserveren. Ook bankzaken, e-mails schrijven of het weer voor de rest van de week bekijken kan allemaal via de smartphone geregeld worden.

Helaas is het wel zo dat de smartphones ook enige risico’s met zich meenemen. Zo worden er bijvoorbeeld mobiele telefoons gebruikt terwijl iemand aan het fietsen is, of nog erger, wanneer iemand een auto aan het besturen is. In dit artikel zal er verder worden ingegaan op het gebruik van de mobiele telefoon in auto’s.

Statistieken

Allereerst zullen een aantal statistieken bekeken worden omtrent het smartphonegebruik tijdens het rijden. Volgens onderzoek verricht door het CBS verstuurt één op de acht automobilisten berichtjes zoals appjes of sms’jes tijdens het rijden. Dit is ongeveer 12 procent. Dit komt vooral door jongere automobilisten. In de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar stuurt bijna een kwart van alle ondervraagden wel eens een berichtje vanachter het stuur.

Naast berichtjes bellen sommige mensen ook wel eens niet-handsfree achter het stuur. Zo’n 11 procent van de ondervraagden automobilisten blijkt dit wel eens te doen. Handsfree bellen daarentegen is wél wettelijke toegestaan.

Echter, niet iedereen vindt handsfree bellen achter het stuurt verantwoord. Zo’n 40 procent van de automobilisten vinden dat handsfree bellen tijdens het rijden ook gevaarlijk is. Dit in vergelijking met de 90 procent die niet-handsfree gevaarlijk vinden is alsnog een erg groot aantal. Als laatste is vrijwel iedereen het er mee eens dat het versturen van berichtjes gevaarlijk is tijdens het rijden.

Mannen zijn vaker de veroorzaker van de gevaarlijke situatie dan vrouwen. Zoals eerder al is vastgesteld gebruiken meer jongeren dan ouderen de telefoon tijdens het rijden.

Mogelijke gevolgen

De gevolgen van het gebruiken van de smartphone tijdens het rijden kunnen erg vervelend zijn. Of de bestuurder nou een berichtje verstuurd of aan het bellen is, in beide situaties word het rijgedrag van de bestuurder beïnvloed.

Zo kan het dan ook voorkomen dat door het gebruiken van een telefoon achter het stuur de automobilist tegen iets aanrijdt. In het beste geval is dit een object, bijvoorbeeld een stilstaande auto, waardoor alleen de auto en dat object beschadigd raken. Echter kan het ook zo zijn dat de bestuurder een voetganger of fietser raakt. Ook botsingen kunnen voorkomen door telefoongebruik achter het stuur. Wanneer dit gebeurt op hoge snelheden kan dit grote gevolgen hebben.

Denk er ook aan dat het zo kan zijn dat de bestuurder andere inzittende van het voertuig in gevaar brengt. Bij een botsing met een ander voertuig die meerdere inzittende heeft brengt de bestuurder die de telefoon aan het gebruiken is ook hen in gevaar.

Boetes

Natuurlijk staat er een boete op het gebruik van de telefoon in auto. De hoogte van deze boete staat momenteel op 230 euro. Dit geldt voor telefoongebruik in het algemeen tijdens het rijden, dus voor zowel berichtjes versturen of niet-handsfree bellen.

Veilig Verkeer Nederland wilt invoeren dat de boetes van hoogte kunnen veranderen. Zo willen ze bijvoorbeeld dat de boetes voor ouders die met hun kinderen aan boord op de mobiel zitten verhogen naar het dubbele van de huidige hoogte van de boeten. Of dit voorstel ook daadwerkelijk wordt ingevoerd is afhankelijk van het besluit van het ministerie van justitie over deze kwestie.

Het is nu al een tijdje zo dat er veel technische progressie is in ons land. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de smartphone en de tablets. ‘In 2015 waren er voor het eerst meer huishoudens in Nederland met een tablet dan met een desktopcomputer. Zes op de tien huishoudens had een tablet in huis.’ Zo wordt er geschreven in een artikel gepubliceerd door nu.nl. Naast de tablets neemt het smartphonegebruik ook toe. Zeven op de tien huishoudens in Nederland hebben minimaal een mobiele telefoon in huis. Bijna alle jongeren en jong volwassenen hebben wel een smartphone, maar ook steeds meer oudere mensen stappen over op de mobiele telefoon.

Deze digitalisering is niet vreemd. De tablets en smartphones maken het dagelijkse leven nou eenmaal een stuk eenvoudiger. Moet je de boodschappen nog doen, maar wil je dit zo snel mogelijk doen, dan zijn er zelfs applicaties die een snelle route hiervoor geven. Ook vakanties boeken of afspraken maken gaan eenvoudig via de twee digitale toestellen.

De tablets en mobiele telefoons worden steeds dunner (en vaak ook groter) om het uiterlijk en het gebruiksgemak van de consument te vereenvoudigen. Een lichte, dunne tablet is natuurlijk een stuk gemakkelijk mee te nemen naar bijvoorbeeld vergaderingen om aantekeningen op te maken dan een laptop. De smartphones veel meer op een tablet te lijken door de grote afmetingen met grote schermen. Dit alles natuurlijk om het gebruiksgemak van de consument te laten toenemen.

Helaas is het wel zo dat deze veranderingen in het uiterlijk van de tablet en de smartphone ook een vervelend gevolg met zich meebrengt, namelijk dat ze veel gevoeliger zijn voor schade. Vooral de schermen van beiden zijn erg gevoelig voor schade. Omdat de schermen bij zowel tablets als telefoons tegenwoordig groot zijn, is er ook meer oppervlakte dat risico loopt op schade. Door het laten vallen of stoten van een van beiden is de kans op een beschadigd of gebarsten scherm vrij groot. De technische vooruitgang moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Voornamelijk zijn alle onderdelen die hiervoor verantwoordelijk zijn binnenin de telefoon of de tablet te vinden. Omdat er dan ook meer te vinden is in beiden, is de kans op schade hieraan ook groter. Zeker waterschade kan grote gevolgen hebben voor beide apparaten.

Gelukkig is het zo dat steeds meer reparateurs bijna elke soort schade kunnen repareren. Voor zowel smartphones als tablets zijn er talloze reparatiecentra die gespecialiseerd zijn in reparaties voor deze apparaten. Een voorbeeld van een dergelijk bedrijf is de Smartphone Koning. Als consument hoef je dan ook niet bang te zijn dat schade gelijk het einde betekent voor een van beide apparaten.

By admin / Uncategorized / 0 Comments

Telefoon reparatie

De mobiele telefoon. De afgelopen jaren is de telefoon een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ons leven, de maatschappij en eigenlijk de hele wereld. Voorheen konden we er alleen maar mee bellen en smsen. Later vonden we het al heel wat dat met een telefoon foto’s konden maken en er Tetris op konden spelen. Tegenwoordig kan een telefoon veel meer dan alleen bellen en smsen. Eigenlijk kan je beter zeggen, wat kunnen we niet met een mobiele telefoon. We checken het weer op onze smartphone. We bezoeken Social media meerdere keren per dag en zelfs het overmaken van geld kan tegenwoordig met de mobiele telefoon.

Steeds afhankelijker van de mobiele telefoon.

Door de toenemende mogelijkheden van de telefoon zijn we er ook steeds afhankelijker van geworden. Eigenlijk kunnen we er geen dag meer zonder. Zakenmannen gebruiken hem dagelijks voor het werk, maar ook privé zijn we van onze telefoon afhankelijk. Wanneer we willen afspreken met vrienden of familie regelen we dit negen van die tien keer via WhatsApp. Wanneer we de weg willen vinden naar een pretpark, gebruiken we ook onze mobiele telefoon. Dus zowel zakelijk als privé zijn we steeds afhankelijker van de mobiele telefoon.

De kwetsbaarheid van de telefoon en de vele onderdelen.

Door de uitgebreide functies van de telefoon is de telefoon ook kwetsbaarder geworden. Er zijn zoveel verschillende onderdelen die kapot kunnen gaan aan de smartphone. Het scherm, de volumeknop, de opening van de oplader en ga zo maar door. De kans is dus groot dat er iets uw telefoon kapot gaat.                                                                                                                                                                  We dragen de mobiele telefoon de hele dag door bij ons, een ongelukje zit dan ook in een klein hoekje. Wanneer we de smartphone op de fiets gebruiken, onze kinderen er mee spelen of wanneer de telefoon tijdens een boottochtje in het water beland. Vooral op haastige momenten gaat het fout.

Beschermen tegen beschadiging.

Natuurlijk probeer u uw mobiele telefoon zo goed mogelijk tegen een val te beschermen.  We voorzien de smartphone van telefoonhoesje en plaatsen een screenproctector. Desondanks kan het soms niet worden voorkomen dat uw mobiele telefoon beschadigd. Soms zo erg dat u hem niet meer kunt gebruiken. U kunt natuurlijk een nieuwe mobiele telefoon aanschaffen of zelf aan de slag gaan. Deze opties zijn echter niet altijd aan te raden. De aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon is prijzig, terwijl u met een reparatie een hoop kosten kan besparen.                                                                                Op diverse sites wordt aangeraden zelf onderdelen van de telefoon te vervangen of te repareren. Ook deze optie kan duurder dan verwacht uitpakken. Een mobiele telefoon is, zoals al eerdergenoemd, een kwetsbaar apparaat. Wanneer u zelf aan de slag gaat met huis, tuin en keuken appratuur is de kans groot dat u ook andere onderdelen van uw telefoon beschadigd. Hierdoor kan de telefoon vergoed beschadigd raken. In dat geval moet u alsnog een nieuwe telefoon aanschaffen en is de aanschaf van de reparatie onderdelen voor niets geweest.

Geen nieuwe aanschaffen of zelf aan de slag.

Een officiële telefoon reparateur beschikt over de juiste materialen om uw telefoon te repareren. Hierdoor is de kans op verdere beschadiging vele malen kleiner dan wanneer u zelf aan de slag gaat. Bovendien mag u ervan uit gaan dat een onze reparateurs extreem ervaren zijn. Wij hebben duizenden smartphone reparaties uitgevoerd, waardoor wij precies weten waar we mee bezig zijn.  Deze ervarenheid van onze reparateurs verkleint het risico op verdere beschadiging en vergroot de kans op slagen van de reparatie.

Diverse reparaties mogelijk.

De onderdelen die reparateurs van je telefoon kunnen repareren zijn eindeloos. De meest bekende is de reparatie van het scherm, maar aan een kwetsbaar apparaat als een telefoon kan nog veel meer stuk gaan. Zo komt het regelmatig voor dat een knop op de smartphone niet meer reageert, de koptelefoon ingang geen contact meer maakt of dat de telefoon niet meer wil opladen. Ook bij dit soort defecten hoeft u niet meteen een nieuwe telefoon aan te schaffen, maar is reparatie mogelijk.

Snelle en prettige service.

Wanneer je mobiele telefoon kapot gaat is dat natuurlijk al vervelend genoeg. Zeker wanneer u voor u werk afhankelijk bent van uw telefoon of geen dag zonder Whatsappen kunt. De reparateurs kunnen zich dit goed voorstellen. Daarom streven de reparateurs er na om de mobiele telefoon zo snel mogelijk te repareren. Zodat u binnen de kortste keren weer online bent.  Als dat u goed in de oren klinkt is er nog beter nieuws. In de meeste gevallen is de repartie aan uw telefoon klaar terwijl u wacht.

Handig! Want zo hoeft u niet heen en weer te rijden of zit u onnodig lang zonder uw telefoon. Tijdens het wachten voorzien de reparateurs u graag van een kop koffie en mok warme thee. In de tussentijd kunt u rustig een boekje lezen of achter de laptop door met het werk.

Zo kort mogelijk zonder je telefoon

Om ervoor te zorgen dat u zo kort mogelijk zonder uw smartphone zit hanteren onze reparateurs lange openingstijden. Tot ’s avonds 20u kunt u bij ons terecht en vanaf 9u ‘s ochtend staan wij al voor u klaar.                                                                                                                                                                     Door onze prettige ligging dichtbij het centrum kunnen bent u snel met het openbaar vervoer of de fiets terecht. Daarnaast is de kans groot dat onze locatie niet ver is vanaf uw werk.

Kwalitatieve reparatie

Het komt regelmatig voor dat reparateurs beschadigde onderdelen vervangen door tweedehands onderdelen en hier ook nog eens de hoofdprijs voor vragen. Bij onze reparateurs mag u ervan uit gaan dat dit niet aan de orde is. Onze reparateurs vervangen kapotte onderdelen altijd door nieuwe onderdelen. Om u ervan te verzekeren dat uw telefoon kwalitatief wordt gerepareerd hebben alle onderdelen tot 3 maanden garantie. Dat noemen wij nou snelle en goede service.

Diverse merken

Onze reparateurs hebben al heel wat smartphones, iPhones en Samsungs gerepareerd, maar ook met uw Huwai, LG, Sony, Motorola, One Plus en Lumia bent u bij ons aan het goede adres. Bij al deze merken mag u uitgaan van dezelfde kwalitatieve reparatie en geldt dezelfde garantie van 3 maanden.

Bent u nog niet overtuigd? Kom dan langs met uw beschadigde smartphone en vraag vrijblijvend een offerte aan.

Dat mensen steeds vaker rondlopen met een kapotte telefoon is niet raar. Sinds de grote technische ontwikkelingen van de smartphone is deze ook veel kwetsbaarder geworden. Grote schermen, ingewikkelde software in de mobiel en een dun toestel zijn een aantal factoren die de kwetsbaarheid hebben laten toenemen. Als een mobiel dan valt, ergens tegenaan wordt gestoten of nat wordt kan dit al vaak resulteren in externe of interne schade. Waarom de mensen met telefoonschade dan blijven rondlopen met een kapot toestel wordt besproken in een artikel van NOS.nl.

Veel voorkomende soorten schade

Volgens onderzoekbureau Multiscope zou in een vriendengroep van vijf personen er minstens een rondlopen met een beschadigde telefoon, mits alle vijf smartphonebezitters zijn. De meest voorkomende soorten schade zijn kapotte schermen (39%), een snel leeglopende accu(28%) of knopjes die niet meer goed functioneren (8%). Ook software problemen of een slecht functionerende microfoon komen regelmatig voor (beide 5%). Een kapot scherm is van deze vijf het meest voorkomend. Multiscope stelt dat ongeveer één op de tien Nederlanders met een beschadigd scherm rondloopt.

Invloed leeftijd op voorkomen telefoonschade

Er is wel degelijk een verband te zien tussen de leeftijd van de gebruiker en de kans op schade aan de telefoon. Er blijkt dat bij een derde van de smartphonebezitters onder 45 jaar er iets kapot is aan het toestel. De verantwoordelijke voor dit grote aantal is de leeftijdsgroep van 18 tot 24-jarige. Dit is een erg groot deel als het wordt vergeleken met personen boven de 45 jaar. Slechts één op de tien 45-plussers heeft telefoonletsel. Redenen voor dit grote verschil zou inderdaad kunnen zijn dat jongeren roekelozer omgaan met hun telefoon. Toch moet er ook gezegd worden dat jongeren een smartphone veel intensiever gebruiken dan 45-plussers. Hierdoor neemt het risico op schade dan ook toe. Ook zijn er nauwelijks jongeren aan te wijzen die geen smartphone hebben, in tegenstelling tot ouderen. Wederom neemt het risico op schade bij jongeren hierdoor toe.

Waarom blijven rondlopen met een kapotte mobiele telefoon?

Een simpele reden waarom mensen ervoor kiezen om de smartphone niet te laten repareren is omdat het toestel nog prima te gebruiken is. Er blijkt dat ongeveer vier op de tien mensen niets laten doen aan een kapotte mobiel door deze reden. Ook kan het zo zijn dat ze met de telefoon blijven rondlopen omdat ze binnenkort een nieuwe telefoon met abonnement afsluiten. Die paar maanden rondlopen met een gebroken scherm zijn dan voor vele nog wel te overzien.

Wanneer mensen er wel voor kiezen om de mobiel te laten repareren, dan is er nog de vraag of ze dit laten doen door een reparatiebedrijf of dat ze een verzekering voor de mobiel hebben afgesloten. De grote meerderheid zal echter kiezen voor een reparatiebedrijf. Dit komt doordat mensen zo snel mogelijk weer gebruik willen maken van hun smartphone. Meestal bij reparatiecentra is het zo dat je simpelweg kan blijven wachten terwijl de mobiel binnen een uurtje tijd wordt gerepareerd. Via een verzekeraar moet het toestel worden opgestuurd, is er kans dat alle data wordt verwijderd en is de gebruiker zijn of haar toestel enkele weken kwijt. Ook is het zo dat een reparatie vaak minder kost dan dat je kwijt bent voor het afsluiten van een verzekering. Een premie kost, afhankelijk van de mobiel, ongeveer tussen de 50 en 200 euro. Daar bovenop wordt er vaak ook nog een eigen risico gehanteerd. Over het algemeen weegt dit niet op tegen de kosten die gemaakt zouden worden bij bijvoorbeeld een schermreparatie van een mobiel bij een reparatiebedrijf.

Sinds een aantal jaar is de smartphone doorgebroken. Tegenwoordig is dit staaltje technologie niet meer weg te denken uit ons leven. Met de smartphone is er ontzettend veel mogelijk. Niet alleen kan je gemakkelijk op internet iets opzoeken, ook is er tegenwoordig voor bijna alles wel een app bedacht. Mensen kunnen gemakkelijk telefonisch bankzaken regelen via de app van hun bank of kunnen het nieuws heel de dag door bijhouden via een app. Met de opkomst van de mobiele telefoon zijn er ook steeds meer telefoonreparateurs omdat het natuurlijk ook vaker voorkomt dat een mobiele telefoon kapot kan gaan.

Telefoonschade

Er zijn meerdere manieren waarop een mobiele telefoon kapot kan gaan. De soorten schade zijn op te delen in twee categorieën, namelijk externe en interne schade. Deze zullen dan ook beide kort worden toegelicht.

Externe schade

Allereerst is er externe schade. Externe schade zijn alle schadegevallen aan de buitenkant van de mobiele telefoon. Door bijvoorbeeld het stoten of laten vallen van de mobiele telefoon kan er het een en ander beschadigd raken. Het komt het vaakst voor dat het scherm van de mobiele telefoon beschadigd raakt of in het ergste geval zelfs gebarsten is. Ook beschadigingen aan de behuizing van de mobiele telefoon komt vaak voor. Door bijvoorbeeld de mobiele telefoon tegen een tafel aan te stoten kunnen er deukjes of krasjes in de lak van de behuizing zitten. Dit ziet er natuurlijk niet fraai uit. Ook knoppen of toetsen die de smartphone heeft kunnen beschadigd raken en het daardoor slecht doen. Daarnaast zijn de camera’s van de mobiele telefoons ook erg gevoelig. Wanneer een camera bekrast raakt dan zullen er geen goede foto’s meer gemaakt kunnen worden. Als laatste kunnen ook ingangen zoals de minijack ingang voor oortjes en de ingang voor de oplader van het toestel beschadigd raken en daardoor slecht werken.

Interne schade

Door vallen en stoten kan er natuurlijk ook interne schade ontstaan. Door een harde klap of val kan de technologie binnenin de telefoon beschadigd raken en het minder goed gaan doen. Zo kan bijvoorbeeld de microfoon slecht gaan werken of werkt het touchscreen niet meer. In het ergste geval is de val of klap zo hevig geweest dat het apparaat in zijn geheel niet meer werkt. Een andere veroorzaker van interne schade is water. Door bijvoorbeeld de smartphone mee te nemen op de badkamer tijdens het douchen, kan er door damp interne schade ontstaan. Ook het laten vallen van een mobiel in het toilet komt regelmatig voor. Door deze waterschade kan het vaak zijn dat de mobiel niet meer werkt.

Reparatiecentra

Gelukkig is het zo dat nu er steeds meer mobiele telefoons zijn, er ook steeds meer reparateurs zijn voor de problemen. Deze reparateurs zullen steeds beter gespecialiseerd worden in de reparaties aangezien schade vaker voorkomt. Een reparatiecentra waarbij dit het geval is, is de Smartphone Koning. De telefoonreparaties zijn ook van betere kwaliteit. Bij de Smartphone Koning is het bijvoorbeeld zo dat ze enkel onderdelen gebruiken voor de reparatie die niet onder doen aan de originele onderdelen van de mobiele telefoon. Omdat de reparateurs steeds gespecialiseerder raken, zullen de reparaties ook steeds vloeiender gaan. Bij de Smartphone Koning is een reparatie dan ook in maximaal een halfuur afgerond.

De smartphone, dé technologie van tegenwoordig. Er is haast niks meer te bedenken waarvoor geen app te vinden is. Mensen kunnen tegenwoordig online hun bankzaken regelen, een vakantie boeken of urenlang een spelletje spelen, en dat alles op de Smartphone. Al met al kan er geconcludeerd worden dat met de talloze mogelijkheden die de mobiele telefoon met zichzelf meeneemt dat de kleine computer van broekzaakformaat niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij.

Statistieken wat betreft het smartphonegebruik

Uit onderzoek blijkt dat 81 procent van de Nederlanders van 18 tot 80 jaar in het bezit is van een mobiele telefoon, dit is ongeveer vier op de vijf Nederlanders. De markt voor mobiele telefoons wordt gedomineerd door Samsung en Apple. Samen zijn deze twee grote namen goed voor ruim driekwart van de Smartphones in Nederland. Ook de lijst van meest populaire smartphones bestaat enkel uit Samsung en Apple modellen. Geen ander merk is terug te vinden in de top tien.

Gevolgen van het intensieve gebruik

Nu merendeels van de Nederlanders in bezit is van een smartphone, is het ook niet onwaarschijnlijk dat er meer en meer ongelukken gebeuren waarin de mobiele telefoon een hoofdrol speelt. Hiermee worden niet per definitie grote ongelukken bedoelt, maar ook kleinere waar enkel het toestel als slachtoffer naar voren komt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat twee mensen, doordat zij enkel aandacht hebben voor hun telefoonscherm, elkaar niet zien terwijl zij op elkaar aflopen. Hierbij kunnen deze twee personen in botsing komen en kan het zo zijn dat de mobiele telefoons op de grond vallen. Dit kan dikwijls tot gevolg hebben dat een van de mobiels hier niet zonder schade uitkomt. Smartphones zijn namelijk vrij kwetsbaar voor, in dit geval, een vrije val.

Naast vallen komt het ook vaak voor dat een telefoon beschadigd raakt doordat het toestel ergens tegenaan stoot. De schermen van hedendaagse mobiele telefoons zijn groot. Dit vergemakkelijkt niet alleen ons gebruiksgemak en –plezier, maar maakt vergroot ook de kans op een gebroken of bekrast scherm. Daarnaast, doordat de technologie binnenin de telefoon zo geavanceerd is, kan hier ook het een en ander beschadigd raken door een val of klap. Zo ook is waterschade een veel voorkomende oorzaak van interne schade aan de mobiele telefoon.

Wat te doen bij telefoonschade?

Of het nou gaat om een gebroken scherm, kapotte knoppen, interne problemen of een slecht werkende camera, er is een oplossing voor. Tegenwoordig zijn er grote aantallen telefoonreparateurs. Toch is niet zomaar elke reparateur een betrouwbare bron. Denk er bijvoorbeeld aan dat het niet gewenst is dat een kapot onderdeel vervangen wordt door een onderdeel van lage kwaliteit, dit kan het gebruiksgemak drastisch verminderen. Een bedrijf dat enkel topklasse onderdelen voor reparaties gebruikt is de Smartphone Koning. Naast dat dit bedrijf enkel onderdelen van hoge kwaliteit gebruikt, zijn de medewerkers gespecialiseerd in het vak door veel ervaring. Omdat ze bij de Smartphone Koning op afspraak werken bent u er ook nog van verzekerd dat uw reparatie binnen een halfuur is afgerond.

Dus, wanneer u zelf te maken heeft met een beschadigd of kapot toestel, geen paniek. Er zijn talloze bedrijven zoals de Smartphone Koning waar uw mobiel in goede handen is.