Smartphonegebruik in het verkeer

Smartphones zijn hét digitale gebruiksvoorwerp van deze eeuw. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone. Zowel jong als oud heeft wel bijgedragen aan deze ontwikkeling. Overal waar je kijkt zijn dan ook wel smartphones te zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wanneer je in de bus of de trein zit. Hier zit het merendeel van de mensen wel op hun mobiel of haalt deze enkele keren tevoorschijn.

Helaas zijn er ook locaties waar een telefoon beter niet gebruikt kan worden. Zo wordt er door scholieren ook vaak op school gebruik gemaakt van de smartphone. Niet alleen kan dit storend zijn voor anderen, ook tegenover de leraar of lerares is dit erg asociaal. Ook tijdens sociale momenten met de familie of vrienden kan smartphonegebruik asociaal overkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van het toestel tijdens het eten.

Toch is dit nog niet het grootste negatieve effect van de smartphone dat naar boven komt. Het is nog veel erger als de veiligheid van de gebruiker of van anderen geschaad wordt. De grootste bijdrage aan dit probleem komt door het smartphonegebruik in het verkeer.

Voetgangers

De eerste gebruiksgroep die deelneemt aan het verkeer zijn voetgangers. Soms is het zo dat voetgangers tijdens het lopen bezig zijn met de telefoon. Hierdoor hebben ze minder aandacht voor hun omgeving. Het kan dan voorkomen dat ze tegen andere mensen of tegen een object botsen. Erger is dat, terwijl ze niet volledig bewust van hun omgeving zijn, een straat overgestoken word. Wanneer er gedacht wordt dat er veilig overgestoken kan worden, maar er toch een (brom)fietser, scooter of auto aankomt, dan kan dit voor vervelende situaties zorgen. In het beste geval kan het aankomende verkeer nog op tijd stoppen, maar deze zullen hoogstwaarschijnlijk erg geschrokken zijn. Erger is het wanneer het aankomend verkeer alleen nog maar kan uitwijken waardoor ze een object raken of een gevaar voor andere weggebruikers worden. Ook kan het natuurlijk zijn dat het te laat is om te reageren, hierbij zal de voetganger worden aangereden.

(brom)fietsers en scooters

Een tweede groep die besproken zal worden is (brom)fietsers en scooters. Voor deze deelnemers aan het verkeer geldt eigenlijk bijna hetzelfde als voor de voetgangers, alleen is er door de hoge snelheid meer kans op grotere schade. Wanneer een fietser iemand aanrijdt doordat hij of zij bezig is op de telefoon, dan kan dit grotere gevolgen hebben voor het slachtoffer. Zeker wanneer een scooter bij het ongeval betrokken is, is er vaker sprake van grotere schade. Dit geldt voor zowel schade aan objecten en letselschade.

Auto’s, bussen en dergelijke

De laatste groep die besproken worden zijn bestuurders van motorvoertuigen zoals auto’s, bussen en motors. Buschauffeurs zullen niet vaak actief zijn op hun toestel omdat ze hiermee het risico lopen om hun baan te verliezen. Ook voor motorrijders is het ongebruikelijk om de telefoon er bij te pakken. Helaas komt het bij automobilisten wel vaker voor dat een smartphone wordt gebruikt achter het stuur. Uit een artikel op NOS.nl blijkt dat de kans op een ongeluk door het gebruik van een telefoon achter het stuur tien keer zo hoog wordt.

In bewoonde buurten is het gevaarlijk om een smartphone te gebruiken achter het stuur omdat hierdoor de kans groter wordt op een aanrijding met een fietser of voetganger. Hierbij is er een kans op letselschade voor het slachtoffer. Op grotere wegen of zelfs snelwegen is het natuurlijk ook heel gevaarlijk om een toestel tijdens het rijden te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan botsingen omdat een auto niet doorheeft dat zijn voorganger hevig aan het remmen is. Hierbij zijn niet alleen de bestuurders in gevaar, maar ook anderen inzittenden van beiden auto’s. In het beste geval komen beide partijen enkel weg met schade aan de auto.